Hampir semua link dibawah adalah halaman milik penulis. Sebarang masalah bolehlah hubungi terus kepada saya.
HUBUNGI | AGAMA | GAMAT ONLINE | LANGKAWI TOUR| IKLAN1-KOSONG | IKLAN2-KOSONG |

Isnin, April 26, 2010

Isteriku Pilihan Allah

Ni la keluarga aku, abg aku yang no 3 takdak kat sini coz dia yang ambil gambar..
tapi yang paling aku sedih hari ni ialah bila kenangkan mak aku tak dak bersama...
Dia tak sempat jumpa menantu dia. Dulu semasa hayat dia, selalu dia suruh aku kahwin sebab masa aku pi keja boleh tolong tengok dan jaga dia yang sakit, tapi tanpa upayaku kerana jodoh pertemuan adalah takdir Allah... jodoh masih belum datang.. :(

Apa yang aku sentiasa harap sekarang ialah untuk senangkan hati semua pihak, InsyaAllah mak walau wan tak sempat bagi mak menantu yang dapat bantu mak di dunia, wan dah pesan dan amanahkan kat isteri wan untuk untuk sedekahkan Al-Fatihah buat mak setiap hari untuk membantu mak di sana (alam kubur). Mudah-mudahan jasa kecil ini dapat meringankan beban mak disana atau menaikkan taraf mak di sisi Allah s.w.t. Ameen..


Alhamdulillah akad nikah berjalan lancar dengan sekali lafaz. Walaupun kali pertama akad nikah, terpaksa buat selamba supaya tak nervous yang boleh mengganggu konsentrasi dalam lafaz nikah. Cuma apa yang tidak memuaskan hati aku ialah sesetengah imam yang menikahkan, perlu diberi lebih pendidikan, kursus dan pendedahan supaya dapat melaksanakan tanggungjawab dengan lebih amanah, cekap dan berilmu. Kalau dari segi hukum dan rukun nikah antaranya 2 orang saksi tapi sekarang saksi berdaftar ada yang tidak hadir hingga terpaksa mencari hingga rumah untuk dapatkan tandatangan saksi. Mujur semasa akad nikah terdapat ramai saksi yang kebanyakkan orang Islam yang mukallaf dan InsyaAllah mahir dalam agama. Sudah masalah saksi, nama pengantin pun salah ejaannya dalam arab. Dari makna yang membawa makna yang baik hingga tidak punya makna apa-apa. Contohnya RIDZUAN (nama aku) ejaan Ra Dhod Wau Alif Nun tetapi dieja dengan Ra Ya Zal Wau Alif Nun yang ketara silapnya. Tauliah sebagai juru akad nikah perlulah dipantau dan diuji. walaupun Tulisan nampak sebagai satu perkara yang kecil, tapi ia boleh mengakibatkan perkara yang besar.

Nasihat Aku :
Jangan terlalu sibuk mencari cinta manusia kerana kamu pasti akan terlupa cinta pada Tuhan..(ALLAH)
Jangan tergoda dengan kecantikan Insan kerana kecantikan itu dibimbangi akan merosakkanmu..
Jangan pilih isterimu kerana bangsawan, andainya ditarik kembali kamu pasti akan merana..
Kerana wanita Kamu akan perkasa dan kerana wanita juga kamu menjadi hina dan hamba dunia...
Pilihlah wanita yang cintakanmu melebihi cintamu padanya kerana mudah untuk kamu memimpinnya...
Pilihlah wanita kerana Allah, kerana taatnya padamu lebih membahagiakanmu lebih dari kecantikan yang menggairahkanmu..
Wanita hanyalah perhiasan dunia yang dijadikan sebagai teman dihati lelaki, samada membantu menemanimu ke syurga atau menarikmu ke neraka... Fikir-fikirlah membuat keputusan yang besar dalam hidup..

0 comments:

 
Hakcipta : Wan Saidin