Hampir semua link dibawah adalah halaman milik penulis. Sebarang masalah bolehlah hubungi terus kepada saya.
HUBUNGI | AGAMA | GAMAT ONLINE | LANGKAWI TOUR| IKLAN1-KOSONG | IKLAN2-KOSONG |

Ahad, April 25, 2010

DiSebalik Tirai Besi PPA Batu Gajah

Di Malaysia, terdapat beberapa Pusat Pemulihan Akhlak. Salah satu merupakan Pusat Pemulihan Akhlak Batu Gajah.
SEJARAH PPA BATU GAJAH.( 1st Jakim Post aku kat sini)..

Institusi ini telah dibina pada tahun 1902. Pada masa itu institusi ini dikenali sebagai Kinta Prison. Seterusnya pada tahun 1951 institusi ini mula menerima banduanita dan dikenali sebagai Central Women’s Prison. Pada tahun 1959 pula institusi ini telah ditukar untuk menampunng Orang Tahanan yang ditahan dibawah Ordinan Darurat 1948. Pada tahun 1964 institusi ini telah dipertanggungjawabkan untuk menahan Orang Tahanan yang ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960.

Pada tahun 1983 peranan institusi ini berubah sekali lagi. Mulai tanggal 22 Mac 1983 institusi ini telah dikenali sebagai Pusat Pemulihan Akhlak ( Jabatan Penjara Malaysia ) dan telah mula untuk menahan orang yang ditahan dibawah Akta Dadah Berbahaya ( Langkah-Langkah Pencegahan Khas ) 1985. Melalui akta ini tahanan akan ditahan selama 2 tahun dibawah Perintah Tahanan yang dikeluarkan oleh Kementerian Keselamatan Dalam Negeri.
KATEGORI ORANG TAHANAN.

Pengertian Orang Tahanan ialah orang yang ditahan oleh kerajaan dengan Surat Kuasa `Order of Detention’ dan orang ini akan ditahan di Tempat Tahanan Perlindungan dan dikenali dengan panggilan `Orang Tahanan’. `Order of Detention’ adalah satu Perintah Tahanan yang ditandatangani oleh Menteri Dalam Negeri untuk menahan mana-mana orang yang melakukan kesalahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Kategori Tahanan di PPA BATU GAJAH, kategori pesalah kali pertama, yang hendaklah dibezakan daripada banduan yang lain dengan memakai nombor penjara berwarna merah di kiri kemeja mereka, kategori pengulang laku jenayah, yang hendaklah dibezakan daripada banduan yang lain dengan memakai nombor penjara berwarna hitam di kiri kemeja mereka. kategori banduan yang lari, yang hendaklah terdiri daripada semua banduan yang pernah melarikan diri daripada penjara atau pihak berkuasa yang lain yang pada masa ini sedang menjalani hukuman dan hendaklah dibezakan daripada banduan lain, dengan memakai jalur tambahan yang berwarna sebagaimana yang ditentukan oleh Ketua Pengarah.
Kesalahan mereka yang ditahan ini tidak dapat didakwa di Mahkamah kerana tidak mempunyai bukti-bukti yang jelas, hanya disyaki melakukan kesalahan atau terlibat di dalam kegiatan-kegiatan yang mengancam keselamatan awam.

AKTA YANG DIGUNAPAKAI
Pusat Pemulihan Akhlak adalah merupakan pusat untuk menahan orang-orang yang melakukan kesalahan di bawah Undang-Undang seperti berikut;* Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah) 1969 Sek.4(1).
* Akta Keselamatan Dalam Negeri, 1960 (Order of Detention – Sek.8(1)(a).
* Akta Dadah Berbahaya ( Langkah-Langkah Pencegahan Khas ) 1985 Sek.6(1).
* Akta Dadah Berbahaya 1952, Kaedah-Kaedah Pusat Pemulihan Dadah (Jabatan Penjara Malaysia) 1983.

AKTIVITI ORANG TAHANAN
Antara aktiviti orang tahanan adalah yang berkaitan dengan tugas aku kat sini ialah:-

RAWATAN DAN KEBAJIKANKaunseling ( individu, kelompok, kumpulan ). Program ini lebih menitik beratkan untuk merasionalkan pemikiran penghuni selain memberi kefahaman serta menanam sifat-sifat yang positif didalam diri mereka. Program ini juga merupakan sebagai integerasi semula penghuni kedalam kehidupan bermasyarakat dan dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan dikalangan mereka.( a ) Program Halaqah.Merupakan ‘Core Treanment’ bagi penghuni yang beragama Islam yang telah dikenalpasti mempunyai tahap pengetahuan agama yang cetek. Ini bertujuan memberi pendedahan agama kepada penghuni supaya mengamalkan hidup secara Islam yang sebenar.

Gambar di atas adalah aktiviti halaqah.( b ) Aktiviti Keagamaan.Program adalah untuk mereka yang bukan beragama Islam. Antara program yang dijalankan ialah dengan mengadakan seminar agama bagi memupuk nilai-nilai rohaniah yang baik dikalangan penghuni mengikut ajaran dan kefahaman agama masing-nasing. Program biasanya akan dikendalikan oleh pihak penjara dengan bantuan Badan-Badan Bukan Kerajaan yang dilantik atau pertubuhan agama yang berdaftar.(Ni guru dikalangan agama masing2 la, aku cuma uruskan agama Islam. Kalau program besar bawah Islam Hadhari yang meliputi semua agama, aku terlibat la).

AKTIVITI KEAGAMAAN( a ) Seminar Agama untuk semua agama.Program dilaksanakan bagi menyemai sifat-sifat rohani yang baik dikalangan penghuni dan membuka minda penghuni untuk mengupas isu-isu agama dengan penyertaan ahli-ahli panel yang dipilih untuk menjayakan program tersebut.
( b ) Ceramah-Ceramah Jemputan.Mengadakan sesi-sesi ceramah motivasi daripada penceramah luar dalam usaha membentuk keyakinan diri dikalangan penghuni. Program juga mendedahkan penghuni untuk membina kekuatan diri sebelum menghadapi stigma masyarakat sebelum dibebaskan.
( c ) Pertandingan-Pertandingan ( Keagamaan, Lukisan, Lanskap )Pertandingan seperti ini dapat membentuk sikap yang positif dikalangan penghuni untuk lebih berfikiran terbuka dan persaingan yang sihat dikalangan mereka. Selain itu penghuni juga boleh berfikiran secara kreatif untuk menghasilkan sesuatu pekerjaan yang bermutu dan dihargai oleh orang lain.

PROFAIL JABATANPada tanggal 22 Mac 1983 institusi ini telah dikenali sebagai Pusat Pemulihan Akhlak ( Jabatan Penjara Malaysia ) dan telah mula untuk menahan orang yang ditahan dibawah Akta Dadah Berbahaya ( Langkah-Langkah Pencegahan Khas ) 1985. Melalui akta ini tahanan akan ditahan selama 2 tahun dibawah Perintah Tahanan yang dikeluarkan oleh Kementerian Keselamatan Dalam Negeri.
Pusat Pemulihan Akhlak Batu Gajah Perak merupakan sebuah institusi yang menampung penghuni yang ditahan Akta Dadah Berbahaya ( Langkah-langkah Pencegahan Khas ) 1985 Akta 316. Akta 316 ini membuat peruntukan mengenai Tahanan Pencegahan orang-orang yang ada kaitan dengan apa-apa aktiviti yang berhubungan dengan atau yang melibatkan pengedaran dadah berbahaya. Akta ini telah dikuatkuasakan pada 30 Mei 1985. Perintah Tahanan melalui akta ini dikeluarkan dan ditandatangani oleh Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

Aktiviti keagamaan terbaru ialah pertandingan marhaban dan tilawah akan diadakan di penjara Bentong pada 8.7.09 ni..



haa...dah selamat pun program kat penjara bentong, tapi kurang bernasib baik sebab dalam 3 penyertaan tahanan dalam pertandingan, kami cuma menang bagi peserta Qariah wanita 1 ja iaitu mendapat tempat ke-2. Saingan tahun ini agak sengit berbanding tahun-tahun lalu...cuba lagi tahun depan.insyaAllah.

Pertandingan selepas ni harap PPA boleh terus Johan. Tetap menyokong walau jauh diperantauan.

1 comments:

naimayob berkata...

salam...anta slalu tak ke PPA muar...
abg ana ada kerja di PPA Muar..

 
Hakcipta : Wan Saidin