Hampir semua link dibawah adalah halaman milik penulis. Sebarang masalah bolehlah hubungi terus kepada saya.
HUBUNGI | GAMAT ONLINE | TOUCH ONE | AGAMA | RENT | GOLD JEWELLERY |

Khamis, Ogos 11, 2011

Dilema Kehidupan...

Hati kalau terlalu di ikutkan, tak mungkin kita akan temui kemanisan kehidupan. Bayangkan semua benda kita nak, kita teringin... Berjela-jela angan-angan sampai kadang-kadang sampai kepada perkara mustahil. itulah salah satu fitrah kita manusia yang serba lemah dan kekurangan, sentiasa berhajatkan sesuatu untuk memenuhi kehendak kita yang tak pernah cukup dan puas. Allah yang Maha Sempurna tidak pernah perlu semua itu kerana Dia Maha Kaya..hatta jika kita beriman atau tidak, semua itu tidak mungkin mengurang atau menambah kesempurnaan yang ada pada diri-Nya kerana Dia telah Maha Sempurna..

Berkembangnya teknologi sekarang ini, maka berkembang jugalah angan-angan dalam benak fikiran kita. Ramai berusaha memperoleh harta sebanyak mungkin bagi memenuhi kehendak diri yang tak pernah puas dan cukup. Dulu kerja, gaji baru RM450.00 tapi sudah cukup untuk menyara diri dan keluarga. sekarang kerja maju sikit, gaji RM1200 sebulan. Kehendak juga bertambah dan angan-angan semakin besar, gaji mula tak cukup... terpaksa pula berhutang..pinjam bank, pinjam kawan, pinjam duit bos... asalkan ada ja sumber boleh pinjam, semua dipinjamnya semaksimun mungkin semata-mata bukan untuk hidup tetapi mencari kemewahan yang bersifat sementara. Bila pegang not RM10,000.00. semua nak dibelinya. lagak macam hartawan yang bebas belanjakan duitnya atau bagai orang yang baru menang loteri... Mabuk dengan kemewahan sampai lupa untuk disiapkan untuk masa depan...Habis semua baru mula gelabah, mana taknya, Gaji Rm1200, hutang pinjaman dah RM800 sebulan. Belanja makan pakai anak isteri berbaki RM400 sahaja sebulan. Sebelum ni RM1200 itulah belanja harian keluarga.

Bayangkan 2/3 dari keperluan keluarga telah hilang. Masa tu menyesal memang dah pasti, hutang pula dengan bank, dengan duit bunganya (riba asal namanya), aktiviti harian keluarga pula makin terhad dek kurangnya sumber kewangan keluarga.. Masa ni mulalah bibik-bibik yang boleh meruntuhkan sesebuah institusi keluarga. mana taknya, pening terlalu memikirkan cara mendapatkan sumber pendapatan tambahan untuk kembali kepada kehidupan lama yang lebih sempurna tanpa beban hutang, fikirkan cara melangsaikan hutang, masalah keluarga, belanja sekolah anak-anak, sakit demam ahli keluarga,tekanan kehidupan yang akhirnya telah banyak memporak perandakan, dan meruntuhkan sesebuah keluarga. Bahkan ada yang telah jadi gila kerana beban dan tekanan mental yang perlu dihadapi. semuanya adalah berpunca dari ketamakan dan terlalu cintakan kemewahan kehidupan sampai lupa tujuan asal kita diciptakan. Tak kurang juga, banyak diantara kita diistiharkan bankrap dek lambakan hutang yang terlalu banyak sekaligus menggelapkan masa depan diri, anak isteri dan keluarga. lakukan yang terbaik hari ini untuk kebaikan berterusan masa akan datang, InysaAllah... Kegagalan kita merancang hari semalam perlu dijadikan guru terbaik buat diri kita. Kegagalan atau kejayaan masa depan kita yang perlu tentukan pada hari ini lagi. Carilah kehidupan dunia sekadarnya, buangkan sifat tamak haloba, bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang, cuba lakukan yang terbaik, sudahi segala usaha dengan tawakal dan redho, insyaAllah, jika kita mampu bersabar, Allah akan beri jalan keluar terbaik untuk diri kita.Ameen...

Khamis, Mei 05, 2011

Bila Beruk Jadi Hakim / Pemimpin

Suatu Hari kelihatan seekor Tupai dan Tikus bergaduh kerana berebut hak mendapatkan sebiji pisang yang mereka temui bersama. Akhirnya mereka bersetuju untuk berkongsi, tetapi masalah timbul apabila tiba masa untuk membahagikan pisang itu....

Pergaduhan mereka itu didengari seekor beruk yang kebetulan berada dipohon berhampiran. "Biar Aku Jadi Hakim", kata beruk menawarkan diri.. Tikus dan Tupai pun bersetuju. Mula- mula beruk menggigit pisang tersebut untuk membahagikannya kepada dua bahagian. Dengan sengaja beruk tapi melebih satu bahagian dari satu bahagian yang lain. Bahagian lebih diserahkan kepada tikus, bahagian yang kurang diberikan kepada Tupai..

Melihat tikus dapat bahagian yang lebih, tupai tidak berpuas hati dan membentak, "Ini Tidak Adil. Mengapa aku mendapat bahagian yang pendik dan tikus mendapat bahagian yang panjang?"


"Oh Mudah saja, mari aku samakan," kata beruk sambilmengambil bahagian pisang yang panjang pada tikus lalu dimakannya. Dia sengaja memakan pisang tersebut supaya bahagian tikus tersebut menjadi lebih pendek dari pisang yang dimiliki tupai.

Melihat pisangnya lebih pendek, si Tikus pula membantah, "Kenapa bahagian aku pula lebih pendek dari tupai?" Beruk dengan taktiknya yang sama yakni terkurang dari bahagian yang lain sambil berkata,"Oh, itu senang saja, mari aku makan sikit bahagian si Tupai supaya kelihatan adil".

Begitulah berulang-ulang dilakukan oleh beruk sehingga pisang itu habis dimakan olehnya dan dia pun segera melompat ke atas pokok. Pada ketika itu barulah tupai dan Tikus sedar yang mereka sebenarnya telah tertipu...!!

PENGAJARAN :
Kita sebenarnya tidak memerlukan pihak ketiga yang berkepentingan untuk menjadi hakim dalam sebarang suasana dan keadaan. Adalah mustahil untuk mengharap mereka berlaku adil dalam membuat pertimbangan dan keputusan. Jauhilah daripada "tipu daya" mereka demi ketenangan dan keamanan dalam diri dan masyarakat.

Fikirkan berapa ramai berperangai BERUK dalam negara kita yang selalu masuk TV hehe :)

Selasa, Mei 03, 2011

PAHIT yang PERLU d TELAN

Tidak akan diketahui kecintaan seseorang sehingga tiba saat berpisah...
Tidak diketahui kesabaran seseorang sehingga tiba masanya dia marah...
Dan tidak diketahui keberanian seseorang sehingga tiba waktu berperang...

Perpisahan sekali sekala perlu untuk menyuburkan kecintaan.. perpisahan (bukan bercerai) sementara mengundang rasa rindu tetapi AWAS!!! Jangan terlalu lama...ini bakal mengundang FITNAH dan mengikis KESETIAAN....

Kalau sayang anak ditangan-tangankan....ajar sebaik mungkin walau kekadang terpaksa memukul mereka...Pukullah dengan niat mengajar, jangan sesekali bersama pukulan terdorong rasa marah...ikhlaskan hati mengajar untuk menjadikan mereka terbaik yang boleh....

Begitu juga isteri, jangan asyik berkepit sahaja...ini boleh mengundang rasa jemu...kalau sayang isteri perlu ditinggal-tinggalkan...Sejarah Islam turut membuktikan, isteri selalu ditinggalkan dek perjuangan menentang thagut, keluar berdakwah, berhijrah, berperang...pulang dengan kemenangan diiringi kerinduan bersangatan bertemu isteri dan anak-anak...Jarang sekali kita mendengar kisah perceraian berlaku dikalangan ilmuan...

Mungkin bagi jiwa kita yang lemah, perpisahan dengan pasangan tercinta sesuatu yang memedihkan tetapi ia adalah ubat mujarab dalam menyuburkan rasa cinta...TAK PERCAYA?? cuba kita lakukan....tapi jangan berpisah kerana tujuan maksiat pula yer, takut bukan rindu yang diundang, silap hari bulan TAK NAK PULANG la pula...hehe

Kalau sahabat-sahabat dahulu, bila bermusafir maka berpisahlah mereka secara TOTAL sebab masa tu tiada alat komunikasi. Kadang-kadang langsung tiada khabar berita....Kita masih ada ruang ber-SMS, ber-FACEBOOK, berchatting, 3G dan sebagainya bagi mengurangkan kerinduan...manfaatkanlah...cuma berpisahlah seketika demi rumah tangga yang bahagia.. Bila dah berjumpa semula nanti faham-faham la sendiri bertapa bahagianya...bagai PENGANTIN BARU!!... kita boleh jadi pengantin baru selalu, tak payah buat kenduri selalu, tak payah bayar duit hantaran selalu, sorang ja isteri dan berkali-kali merasai kebahagiaan pengantin baru...TAK MAU??rugi... apatah lagi kalau yang ada rezeki lebih beristeri 2,3,4...lagi-lagilah...tinggal isteri pertama, rindu kedua, tinggal kedua rindu ketiga, tinggal ke empat rindu pertama balik...begitulah seterusnya....

Jadi kalau nak pasang lebih sorang buat jadual betul-betul...hari no 1 jangan gatai-gatai nak pi kacau no 3 lagi...tunggu giliran baru isteri tak mengamuk...ni nak pasang banyak-banyak, tapi nak berkepit ngan bini baru ja....itu tidak adil...nak pesan kalau sorang tak leh adil lagi, jangan pasang la 2,3,4 lagi...dah mampu adil dengan sorang baru tambah satu-satu kalau mampu...ni anugerah Allah bagi...

Jom PATAH BALIK...
kalau kita berjauhan baru kita nampak semua keindahan, keistimewaan, kejelitaan isteri...baru kita terasa tak boleh kehilangan isteri...kadang-kadang bila selalu dekat kita jadi buta...sifat manusia ni biasanya apa yang ada sering DILUPAKAN dan apa yang tiada sering DI IDAMKAN....

AMbik IktIBAR....Kalau kita renung alam (guru yang paling hebat buat insan yang mahu berfikir)... Kadang-kadang bila panas terik berpanjangan kita merintih inginkan hujan... kadang-kadang bila hujan berpanjangan kita merintih kerana inginkan mentari panas....Perumpamaan yang saya sering gunakan juga ialah kita selalu minta Allah bagi RAMA-RAMA sebab rama-rama itu indah tapi apa yang kita dapat Allah bagi KEPOMPONG.... kita sedih sebab kepompong tidak cantik, buruk, geli tapi kita selalu lupa hikmah pemberian dan kejadian...AKHIRNYA baru kita sedar rupa-rupanya jika kita sabar dengan ujian Allah, Allah telah beri kita RAMA-RAMA yang indah...(faham dak??) maksudnya bila kempompong dah bertukar jadi rama-rama...dalam ilmu sains ada belajar dah....

 
Kalau kaji ilmu sains pula lagi luas perbahasan kat sini...Apa yang penting, gunakan alam sebagai guru, belajar dengan guru sebagai penunjuk jalan, fikirkan dengan akal untuk membuat pertimbangan, amalkan kebaikan sebagai bekalan...sekian :) wassalam...(sakit jari lak arini nak naip nie...)

 
Hakcipta : Wan Saidin