Hampir semua link dibawah adalah halaman milik penulis. Sebarang masalah bolehlah hubungi terus kepada saya.
HUBUNGI | GAMAT ONLINE | TOUCH ONE | AGAMA | RENT | GOLD JEWELLERY |

Selasa, April 20, 2010

Baby Walker - Pro VS Contra

AWAS!! Baby WALKER rencatkan perkembangan MENTAL anak


Allah berfirman : "Yang menciptakanmu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan anggota-anggotamu seimbang, menurut rupa yang dikehendaki-Nya. Dia menyusun tubuh-tubuhmu" (Surah Al-Infithaar : 7-8 )

"Anak saya baru 6 bulan, kalau saya tiarapkan atau dia meniarap sendiri tak boleh lama-lama nanti dia mengamuk cept penat dan letih, tambah pula tengkuk dia masih lembih, kesian saya tengok dia, kalau letak dalam walker ni saya nampak dia happy ja, boleh ke sana ke sini" Alasan inilah yang mungkin selalu ibu atau bapa berikan untuk memberi walker kepada anak-anak dan ada yang berkata walker ni mampu beri anak ni cepat untuk berjalan. Apa yang lebih penting sekiranya anak diletakkan di dalam walker, anak tidak berpeluang untuk menjulur dan merangkak.
Hakikat inilah yang perlu disedari oleh kaum ibu dan bapa. Anak perlu ditiarapkan selalu sebaik sahaja selepas lahir. Insya-Allah anak akan cepat menjulur dan merangkak. Ini memberi peluang kepada anak untuk membantu perkembangan dari fizikal dan intelektual.

Antara kebaikan dan manfaat anak ditiarapkan, menjulur dan merangkak ialah : 1. Mempercepatkan perkembangan sistem saraf otak dari tahap 1,2 dan tahap 3.  2. Membolehkan kepalanya membesar dan berbentuk bulat (tidak leper) dan otak belakang merupakan memori, biar ruangan memori membesar dengan mudah dengan tidak banyak baring.  3. Mempercepatkan daya penglihatan sehingga ia dapat menembungkan penglihatan kedua-dua matanya.  4. Menguatkan otot-otot leher, bahu dan belakang sambil mempercepatkan pernafasannya.  5. Mempercepatkan ia membuka jari-jari tangannya agar meningkatkan daya genggaman dan daya sentuhan.  6. Membolehkan anak menggunakan kedua tangannya untuk mengangkat badannya dan terus mula mengimbang badannya.  7. Membolehkan ia bergerak sendiri dengan tujuan meneroka.  8. Memperkuatkan asas bagi dia cepat berdiri dan menyusur.  9. Meningkatkan asas bagi anak memperoleh pertuturan yang baik.

Walker mungkin banyak memudahkan kerja kita sebagai ibu atau bapa tapi perlu kita beri perhatian, anak adalah anugerah Allah yang tidak ternilai orang harta dunia, walker juga banyak mendatangkan kesan buruk kepada perkembangan dan keselamatan anak-anak. Jika terlalu cepat masukkan anak ke dalam walker juga akan menyebabkan otot-otot leher yang masih lembut akan rosak dan seterusnya memberi kesan pada saraf  otak. Ini akan merugikan anak. Disamping itu anak tidak berpeluang meneroka sedangkan masa kecil itulah masa terbaik untuk mereka meneroka. SEkian Nasihat Ikhlas Kepada Semua.

0 comments:

 
Hakcipta : Wan Saidin